3D TÉRKÉPÉSZET ÉS LÉGI ADATGYŰJTÉS DRÓNNAL

Az alábbi videó készítését megelőzően egy nagyon érdekes probléma merült fel. Egy viszonylag nagy területet kellett feltérképezni, melyen a szintkülönbségek is nagyok voltak. Magát a problémát az okozta, hogy az esőzések után a dombon elhelyezkedő kutak egymás után szennyeződtek el, így a vízügy szakembereinek információra volt szükségük. Ránk esett a választásuk.

A terület teljes nagysága 56 hektár és a megelőző számítások szerint a felszállási ponttól mért 100 méteres magasságban kellett végigrepüljük az egészet,így érhettük el a 3 cm/pixel felbontást. Annak érdekében, hogy a terhelést csökkentsük, kettéválasztottuk a területet, két, kb. azonos méretre, így jött ki 2*24 perc repülési idő. Leprogramoztuk a repülést és útjára engedtük a drónt. A munkáját folyamatosan szemmel tartottuk az iPad-en, így minden információt megkaphattunk, holott a drón tőlünk időnként 6-800 méterre repült.

https://www.youtube.com/watch?v=PIDT8kgPo44

A metódus az, hogy a drón lefelé fordított kamerával a kijelölt szakaszokat végigrepüli és bizonyos időközönként előre beállított átfedések szerint fotókat készít, majd GPS tag-gel látja el. A teljes procedúra végeztével összesen 810 db fotó készült el.

A biztonság kedvéért másik drónunkkal szintén autonóm módon berepültük ezt a területet és 4K felbontásban videót vettünk fel. Ilyen felbontáson 120-140 méter magasan is tisztán kivehetőek és részletesek voltak a felszíni tereptárgyak/fák/bokrok.

Az irodába visszaérve feltöltöttük az összes fotót, a feldolgozást elvégző szerverre, ami önmagában sem egyszerű feladat. Ez után következett a feldolgozás, amit a számítógép kb. 15 óra alatt tudott elvégezni. A végeredmény pár részlete és a funkciók bemutatása a videóban látható. Az egész térbeli elrendezés fantasztikusan szemléletes és nagyítható. Látszanak az épületek, a domb és minden a térre jellemző részlet. Természetesen további pontosítás és a felbontás növelése folyamatban van, egyre pontosabb értékek érhetők el. Azonban az eredmények már most is ámulatba ejtők és számos frontot nyitnak a térinformatikai alkalmazások terén.

 

Copyright © 2017 FlyingEyesMedia. All rights reserved.
flyingeyes.hu

VASÚTI ÁLLAPOTFELMÉRÉSEK

Tevékenységünk során számos szokatlan és speciális kérdéssel találkozunk, mely elsőre akár hajmeresztőnek is tűnhet. Embert és drónt próbáló feladatok merülnek fel időről-időre,  azonban a technika fejlődésének köszönhetően, gyorsan tudunk reagálni és hasznos információkat nyerhetünk ki az eredményből.

Egyik ilyen projektünk során egy nagyon hosszú vasúti szakaszt kell berepüljünk időről-időre, melynek segítségével a megrendelő folyamatosan nyomon tudja követni az építkezés állapotát és képessé válik archiválni azokat. Nem kell magyarázni, hogy ez mekkora segítség lehet egy több milliárdos beruházás esetén a későbbi lehetséges hibás teljesítések és pereskedések során. Legutóbb pl. egy olyan projektet modelleztünk, melyben egy drón hatótávolság szempontjából hatalmas távolságot kellett berepülni pontosan, adott időközönként több tíz km hosszan. A feladat komoly szervezést igényel, ugyanis a sínpárt követve, 90°-ban lefelé fordított kamerával kell a szakaszt nagyon pontosan berepülni, a  hektométer szelvények feltüntetésével.

Kivonultunk egy olyan szakasz mellé, ami a feltételeknek nagyjából megfelel és különböző alkalmazások segítségével leprogramoztunk egy távolságot, amit a drón egymaga fog teljesíteni a teszt során.

Online eszközök segítségével megállapítottuk, hogy a két pont között kb. 10 méter magasságkülönbség van. Így ennek megfelelően állítottuk be a drón repülési magasságát, azonban hagytuk, hogy a második pontra a drón 20 méterre ereszkedjen. Így pontosan láthatóvá vált, hogy milyen magasság szükséges ahhoz, hogy jó részletességgel láthatóak legyenek a tereptárgyak. Fontos, hogy a küldetés akkor is folytatódik, ha a drón hatótávon kívül ér és már semmilyen módon nem tudunk kapcsolatot teremteni vele. Épp ezért a teljes missziót nagyon körültekintően kell megírni és ügyelni kell arra, hogy a végén automatikusan vissza jöjjön a felszállási helyre. Az alábbi videó mutatja be, hogy a felprogramozás után, hogy indul útjára az eszköz és a végén, hogy emelkedik a kijelölt magasságra, majd tér vissza önmagától.

https://www.youtube.com/watch?v=GtNwhJTivIg

Copyright © 2017 FlyingEyesMedia. All rights reserved.
flyingeyes.hu

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com